Ordets betydelse för digital marknadsföring

2015 är året när ordet tar dig närmare kunderna. Du måste förtjäna kundens tid och uppmärksamhet. Detta gör du med relevant, intressant och personlig kommunikation.

Det skrivna ordet är 2015 års stora trend inom digital marknadsföring. Marknadsförare är skribenter och ord är hårdvaluta. Samtidigt blir det viktigt att anpassa texten till din målgrupp och att kunna förutse vad som är relevant och intressant för dem.

Då varumärken kan liknas vid publicister är det viktigt att ditt företag allt mer fokuserar på er kommunikation. Se den gärna som en kontinuerlig utgivning av innehåll och material för er utvalda målgrupp. Att vara relevant och generöst bjuda på nytta blir allt viktigare och skapar en relation med kunden. Tänk på dina kunder som en kräsen publik som vill ha valuta för biljettpriset till din föreställning.

Gör du det bra blir relationen starkare för varje tillfälle och snart kan du likna din publik vid en skara fans som följer dig troget och väljer dina inlägg framför andra i bruset.

Relevant och intressant innehåll bygger relationer.

Det ställs med andra ord allt större krav på vad som kommuniceras och vikten av ett relevant och intressant innehåll fortsätter att vara allestädes närvarande. Skräddarsytt innehåll för den specifika målgruppen blir ännu viktigare och det gäller att prioritera rätt.

Dina kunder ska inspireras av det du förmedlar. Oavsett om det är en text eller en filmsnutt. Att annonsera på Facebook och Twitter bygger inte den relation som du vill ha med kunden. Och även om du upplever det som billig annonsyta så får du inte avkastning per satsad krona.

Med detta inte sagt att du och ditt företag ska undvika sociala medier. Tvärtom, här kommer din personal vara budbärare och ambassadörer för varumärket. Jag återkommer till detta.

Jobba istället med att skapa intressant innehåll på er hemsida som lockar kunderna och får dem att återvända. Självklart relevant och intressant för den specifika målgruppen. Och gärna med en eller annan överraskning.

Vad har din målgrupp högst upp på önskelistan? Om du inte har svaret på den frågan bör du ställa frågan till dina kunder. Engagemang i form av frågor och visat intresse för kundens behov gör att kunden kommer tillbaka för mer.

Kraven på mångfald hos marknadsförarna ökar.

Att kunna koda kommer bli en tillgång för digitala marknadsförare. Självklart kan detta vara en fråga för din marknadsavdelning men här gäller det att prioritera rätt saker. Kanske väljer du att köpa tjänster som kodning medan din marknadsavdelning fokuserar på att engagera, mäta och analysera engagemanget man får tillbaka.

Just mätning är viktigt att lägga tid på och där finns redan verktygen och i många fall även kunskapen. Dock är tiden ofta ett problem då det kan vara ganska tidskrävande. Slarva inte här utan se till att mäta och analysera. På sikt är det en investering värd sin vikt i guld.

Genom att mäta och analysera ser du vad som är mest intressant och har störst relevans för dina tänkta mottagare. Resultatet ger dig verktyg att ytterligare höja relevansen i din kommunikation.

Ett annat tecken på att ditt innehåll är relevant får du när kunderna börjar dela ditt innehåll. Gilla, länkar och delning av ditt innehåll är ett kvitto gott nog på att det du kommunicerar är relevant och intressant. Inte bara för din målgrupp utan även deras vänner och affärsbekanta som får ta del av din kommunikation via dina kunder.

Sakta men säkert når du nya mottagare som blir intresserade av företaget och vad ni kommunicerar ut i era kanaler. Vips så har du en ny målgrupp att ta hand om. Dock vet du redan vad målgruppen har för fokus då du knutit dem till dig med intressant innehåll.

Vårdar du denna nya kundgrupp har du snart dubblat dina besökare på hemsidan. Och förhoppningsvis generar det nya affärer på sikt.

Personligt är nyckelordet.

Detta rimmar väl med den trend som säger att 2015 är människans år inom digital marknadsföring. Personligt är nyckelordet med engagerad personal som blir budbärare och en form av ambassadörer för företagen. Marknadsföring blir allas sak och fler företag kommer att använda interna resurser för att sprida budskapen. Alla kan vara med och bidra. Samtidigt är det viktigt att skapa rätt harmoni och lojalitet i gruppen så att alla vill vara med.

Plötsligt kan alla vara budbäraren av varumärket som på ett enkelt sätt kan göra så mycket nytta för företagets utveckling. Kunskapen om innehåll och att använda sökmotoroptimering blir intressant för fler medarbetare på företaget. Smart humor och att våga bjuda på sig själv blir ett sätt för företagen att nå den nya generationen.

Apropå personligt så skapar du ringar på vattnet med hjälp av den nöjda målgruppen som jag nämner ovan, där ditt innehåll och delningen av detsamma blir personligt på ett annat plan.

Ett annat sätt att bli personlig i sitt budskap ser vi i de stora varumärkenas reklamfilmer. Genom att använda kända eller okända ansikten bygger de intressant innehåll som jag och många med mig tar till oss. I några fall så lånar man teman från filmen och idrottens värld för att vi ska känna igen oss. Ingen nämnd – ingen glömd. Humor och smarthet är inte så tokigt och allt är tillåtet. Kanske är det dags för ditt företag att göra en egen såpa?

Den smarta telefonen river barriärer.

Mobiltekniken fortsätter att växa och fler och fler sköter det mesta av sina digitala behov via mobilen. Denna utveckling gör att alla dina kanaler måste vara anpassade för mobilens skärm. Dessutom kan du förvänta dig att kunden tar snabbare beslut när det kommer till konsumtionsvaror tack vare mobilen.

Även storbankerna vill att vi ska använda mobilen och har tagit upp kampen med Izettle genom att utveckla Swish som betalningstjänst även för småföretagaren. Swish var från börja främst tänkt som ett betalmedel konsumenter emellan. Vissa e-handlare har utvecklat egna system för att ta emot betalningar med Swish. På sikt kan Swish vara en utmanare till Klarna. Vilket är ytterligare ett tecken på att vi mobiliseras.

Vad har då detta för relevans för din digitala närvaro? Mobilen får en mer central roll i vårt vardagsliv och det skapar vanor. Alltså väljer vi att göra så mycket som möjligt med mobilen. Det inkluderar även att läsa dina nyhetsbrev, kolla din senaste uppdatering på hemsidan och ta del av all din kommunikation. Mobilanpassa är ordet att ta med sig in i strategirummet.

Kontentan blir ”content”.

Summerar vi det hela så blir innehåll och personligt engagemang två ämnen som kommer att ha en stor betydelse för din digitala marknadsföring under det här året.

Lägg till ordets betydelse, som känns självklart för att skapa bra innehåll, och du har planen klar. Kanske har vi alltid tagit det skrivna ordet för givet, och det har på något sätt alltid funnits med oss, så långt bak i tiden vi kan minnas. Men i år får vi lära oss att inte underskatta bra text med hög relevans för den specifika målgruppen.

Trots att vi i den digitaliserade världen får till oss så mycket möjligheter måste vi ha ett bra innehåll som oftast grundläggs med en bra text. Så vässa pennan och ta reda på vad det är som får just din målgrupp att ta på sig läsglasögonen en extra gång.

Till slut blir det som livet i stort – det är med dem du delar värderingar som du utvecklar de djupaste relationerna.

Vad blir nästa steg för dig och ditt företag på den digitala arenan?

Oavsett om du vill göra en ICA-såpa eller skapa relevant kommunikation för dina kunder, så hjälper vi dig gärna med det. Vi kan även vägleda dig och din organisation när ni ska ta nästa steg i rätt riktning med er digitala närvaro och kommunikation.

Kontakta oss så berättar vi mer.